TEACHING CIRCULAR ECONOMY AS A BUSINESS GAME

Il .

By Alessandro Amadori

 

Current economy is largely linear: raw materials such as oil, minerals and metals are extracted and used to make products that are thrown away after use. This approach, which has a high cost from an economic, social and environmental point of view, can be replaced by circular economy, in which products, components and materials are designed for reuse.

To explain basic concepts and aspects of circular economy to secondary school students, Italian CNR (National Research Council) contributed to create the “EcoCEO - It’s your Business” educational game.

This game was produced thanks to an international collaboration of  CNR with VITO (Belgium), Wuppertal Institute (Germany) and the Tallinn University of Technology (Estonia), within the framework of a grant from the European Institute of Innovation and Technology (EIT) concerning raw materials (EIT RawMaterials).

In EcoCEO, players have to manage a company that produces electronic items, making decisions on resource management, production processes and economic models to be applied. The aim of the game is to show the different impact that linear and circular business strategies have on the performance of a company, and to teach students the importance of strategies such as recycling and the use of recovery, reuse, repair and provision of services (e.g. rental services).

If students want to win, they must implement in the game basic concepts and dynamics of circular economy: it is not enough, for example, to simply extract and sell raw materials because, before the game is over, all cards relating to raw materials will be exhausted. It is a way to give young people a general, but not superficial, vision of the many mechanisms, all interconnected, that form our economy and are fundamental in our society.

Playing the game, kids have to play the role of an administrator (the CEO, Chief Executive Officer) who has finite resources: only two workers, a little money to invest to create new items and to improve production systems and, above all, limited resources.

The game, very interesting and also valid for application with adults, can be downloaded for free from this link:

https://ecoceo.vito.be/en/ecoceotm-its-your-business

 

INSEGNARE L’ECONOMIA CIRCOLARE CON UN BUSINESS GAME

A cura di Alessandro Amadori

 

L’economia attuale è in gran parte lineare: ovvero, si estraggono materie prime come petrolio, minerali e metalli e le si utilizza per realizzare prodotti che vengono buttati dopo l'uso. Questo approccio, che ha un costo elevato dal punto di vista economico, sociale e ambientale, può essere sostituito dall’economia circolare, in cui prodotti, componenti e materiali sono progettati per il riuso e il riutilizzo. 

Per spiegare l’economia circolare agli studenti delle scuole secondarie di II grado, il CNR (Consiglio Nazionale delle Ricerche) ha contribuito alla realizzazione del gioco didattico “EcoCEO – It’s your Business”.

 Il gioco è stato realizzato grazie alla collaborazione internazionale del CNR con VITO (Belgio), Wuppertal Institute (Germania) e la Tallinn University of Technology (Estonia) nel quadro di un finanziamento dell’European Institute of Innovation and Technology (EIT) nell’ambito delle materie prime (EIT RawMaterials).

In EcoCEO i giocatori devono gestire un'azienda che produce articoli elettronici, prendendo decisioni appunto sulla gestione delle risorse, sui processi di produzione e sui modelli economici da applicare. Lo scopo del gioco è mostrare il differente impatto che hanno strategie aziendali lineari e circolari sulle prestazioni di un'azienda e insegnare agli studenti l’importanza di strategie come il riciclo e l’utilizzo di sistemi di recupero, di riutilizzo, di riparazione nonché la fornitura di servizi (es. noleggio).

Gli studenti, se vogliono vincere, devono mettere in atto le dinamiche base dell'economia circolare: non è sufficiente, per esempio, limitarsi a estrarre e vendere materie prime perché, prima che il gioco sia terminato, le carte relative alle materie prime saranno esaurite. È un modo per dare ai ragazzi la visione generale, ma non superficiale, dei tanti meccanismi, tutti interconnessi, che formano la nostra economia e che sono fondamentali nella nostra società. I ragazzi devono calarsi nel ruolo di un amministratore (il CEO = Chief Executive Officer) che ha delle risorse finite: due soli lavoratori, un po’ di denaro da investire per creare nuovi articoli e per migliorare il sistema di produzione e soprattutto risorse materiali limitate. 

Il gioco, molto interessante e valido anche per applicazione con adulti, è scaricabile gratuitamente da questo link:

https://ecoceo.vito.be/en/ecoceotm-its-your-business

Visit www.betroll.co.uk the best bookies